Agaia først ute med elektrisk beltegraver med utskiftbare batterier

-

Anleggsleder Pål Strengen og avdelingsleder Svein Erik Bjerkrheim (til høyre) i Agaia viser stolt frem Norges førte ombygde elektriske beltegraver i 8-tonssklassen – her sammen med Jonas Nelson, distriktssjef i Volvo Maskin.

 

Agaia fortsetter satsningen på elektrisk maskinpark. Siste tilvekst er en elektrisk beltegraver i 8-tonnsklassen, som er den første i sitt slag i Norge.

 

Maskinen er opprinnelig en Volvo ECR88D som er blitt ombygd av det nederlandske firmaet Limach. De spesialiserer seg på konvertering av Volvo gravemaskiner til elektrisk drift, og Agaia er først ute i Norge med å ta i bruk maskinen på et gateopprustningsprosjekt for Bymiljøetaten på Ensjø i Oslo.

 

Batteripakker med innebygd heis

Beltegraveren er utstyrt med to avtagbare batteripakker på 90 kWh hver, som gir en total kapasitet på 180 kWh. Systemet inkluderer også en tredje batteripakke som gjør det mulig med kontinuerlig drift ved å lade ett batteri mens de andre er i bruk.

Maskinføreren kan enkelt bytte mellom batteriene ved hjelp av en innebygget heis, uten behov for ekstern hjelp eller ekstra utstyr. Prinsippet er det samme som en krokløfter på lastebil.

–  Vi er svært begeistret over å være de første her til lands som tar i bruk denne maskinen. Her får vi en fleksibel og miljøvennlig graver som gir oss en unik mulighet til å redusere utslipp, samtidig som vi opprettholder høy driftssikkerhet og produktivitet, sier avdelingsleder Svein Erik Bjerkrheim i Agaia.

 

På den ombygde Volvo-maskinen er det to separate batteripakker, og en ekstra i reserve som kan stå på lading når maskinen er i bruk.

 

Nye krav fra 1. januar 2025

Fra 1. januar 2025 skal alle Oslo kommunes bygg- og anleggsplasser være utslippsfrie, i tråd med kommunens fastsatte klimamål.

Agaia, som har Oslo kommune som en av sine store oppdragsgivere, har som strategi å ligge i forkant av utviklingen når det gjelder ny teknologi.

– De siste fire årene har vi investert 200 millioner kroner på elektriske maskiner og utstyr, i tråd med vår bærekraftsstrategi. Vi må ta med noen barnesykdommer på kjøpet når vi har valgt å være først ute, men samtidig opparbeider vi en unik erfaring. Derfor er vi også avhengig av å ha gode leverandører med på laget, sier Bjerkrheim.

 

Skal investere mer

Jonas Nelson, Volvo Maskins distriktssjef i Buskerud, opplyser at de har fått inn flere bestillinger etter at maskinen ble vist frem første gang på Vei og Anlegg i april.

– Vi er glade for å for å være en del av Agaias satsing på elektriske løsninger. Ved å bruke teknologi som det Limach E88.1 representerer, viser man at det er mulig å kombinere effektive løsninger med miljøvennlig drift, sier han.

Agaia har planer om ytterligere investeringer, og selskapet har allerede bestilt en tilsvarende maskin som den som er i drift på Ensjø-prosjektet.