Bærekraftige og miljøvennlige valg begeistrer.

-

Som første entreprenør kjører Agaia i gang en 24 tonns batterielektrisk beltegraver fra Volvo. Det vekker oppsikt og begeistring. Les saken fra Anlegg&Transport her.

Tekst og foto: Klaus Eriksen
Publisert på at.no 10. august.


Verdens første EC230 Electric satt i drift

SKÅRER: Midt i Skårer sentrum løfter den 24 tonns elektriske Volvo-graveren stille og fredelig ei skuffe med gravemasser. Agaia AS er verdens første entreprenør som tar EC230 Electric i bruk.

 

I august tok den elektriske batterigraveren sine første jafs i moder jord i norske grunn.

 

 

Dette er faktisk den første EC230 Electric som tas i bruk av en norsk entreprenør, hvilket også betyr at det er den første som tas i bruk av en entreprenør i verden. Grunnen er enkel: Alle maskinene (33 stk.) fra den første serien fabrikkbygde store batterigravemaskiner fra Volvo CE, går til norske kunder. Og av disse er altså den store park- og landskapsentreprenøren Agaia AS først til å ta maskinen i bruk.

 

Bestilte to

Den observante leser vil kanskje huske at logoen til Walan Maskin AS sto på den første maskinen som ble vist i Norge, på Arctic Entrepreneur i april. Walan Maskin var første kunde, men entreprenøren hadde en «ambassadør-avtale» med Volvo Maskin AS og er brukt i promoteringsarbeid. Faktum er derfor at Agaias maskin er den første som faktisk benyttes. Agaia har for øvrig bestilt nok en EC230 Electric som de håper å motta på slutten av året.

– Vi valgte Volvo batterigraver på grunn av service og erfaringer med Volvo-maskiner fra tidligere, og vi ønsket en maskin som var bygget fra bunn av i fabrikken, sier Svein Erik Bjerkrheim som er avdelingsleder for biler, maskiner og utstyr hos Agaia AS.

 

Følger utviklingen

Produktsjef Frode Andersen sier Agaia og andre norske kunder av den nye store Volvo-beltegraveren på batteri, blir viktige for Volvo CE i den videre utviklingen av elektriske maskiner.

– Tilbakemeldingene fra de norske kundene tas tilbake i prosjektgruppen i Korea, og deretter tas beslutninger om videre utvikling og eventuelle endringer på kommende maskiner. Dette er en prosess, og det er viktig at den gjøres grundig, sier Andersen som selv har vært hos Volvo CE i Korea og kommet med innspill til utviklingen av maskinen.

Tross at Volvo CE er svensk, produserer selskapet mange av gravemaskinene sine i Korea.

– Det er veldig gøy at Norge har fått denne tilliten, sier Jonas Nelson som er distriktssjef for Volvo Maskin i Buskerud. I tillegg til Agaia-maskinene, har han også solgt to EC230 Electric til Rental Group Machine.

 

Miljømaskiner i blått

Maskinen som nå er i drift på Skårer, er lakkert i en lys blå farge, og Bjerkrheim påpeker at alle Agaias elektriske maskiner skal uniformeres slik. Det begynner å bli en del. Inkludert den neste EC230 Electric som entreprenøren venter senere i år, har selskapet investert i hele 10 elektriske maskiner (8 Volvo og 2 Hitachi/Zeron) bare i år.

 

 

 

Kapasiteter

Gravemaskiner på batteri har selvfølgelig sine begrensninger for hvor lenge batteriene holder. EC230 Electric er basert på en tradisjonell EC220E-graver, og skal ha de samme kapasitetene. Batteripakken er på 264 kW, og batteriene er de samme som Volvo Trucks benytter i lastebiler og som er i de elektriske Volvo-bussene. I gravemaskinen skal batteripakken være tilstrekkelig til fire timers full drift.

 

Agaia har også bestilt en Volvo-lader som fyller opp batteriene på under to timer. Typisk vil man kjøre maskinen frem til lunsj, og deretter lade den i lunsjpausen pluss litt til, slik at det er tilstrekkelig kapasitet for resten av arbeidsdagen. Å lade fra 20% til ca. 80% er relativt raskt, og bedre for batteriene, enn å lade de til 100% med hurtiglader.

 

Det som imidlertid er en utfordring mange steder med elektriske maskiner, er tilgangen på strøm. Den nevnte Volvo-laderen trenger 375 amper(!), og det knipser man selvsagt ikke frem hvor som helst.

– Her på dette prosjektet er det greit nok med strøm, men en rekke steder i Oslo er det verre. Det hjelper ikke at det er masse strøm i et område i Oslo, dersom prosjektet er en km unna. Å legge kabler er dyrt, og det er en typisk diskusjon hvem som skal betale for det. Og tiden da man plasserte et dieselaggregat utenfor byggegjerdet, for å produsere strøm til elektriske maskiner, er forbi, sier Bjerkrheim.

Han legger til at Agaia også har investert i en Freber «powerbank» som kommer på en 3,5 tonns henger. Batteripakken på løsningen er på 191 kW, og den kan benyttes med fire ulike ladekontakter.